Vyplatí se letní detox?

Pokud se neumíte dostat do formy, zbystřete pozornost. Více energie a elánu do života může přinést i pročištění organismu, které se tradičně pojí s jarním obdobím. A přestože ve vzduchu cítit léto, detox je stále na pořadu dne. Následující rady na očistu těla nabízí v rozhovoru pro Pravdu výživová specialistka NUTRIADAPT RUŽINŮ Ing. Kateřina Chomová.

  1. Bez vody to nejde
    Základem efektivní změny je dostatečný a kvalitní pitný režim. Nejvhodnější tekutinou je voda, bez sycení, případně jen jemně ochucená, například citrónovou šťávou. Dostatečný příjem tekutin pomůže buňkám pracovat rychleji a zlepší i funkce lymfatického systému, čímž podpoříte přirozenou schopnost zbavovat se škodlivin. Dopřejte si každý den minimálně 3 dcl tekutin na 10 kilogramů hmotnosti.
  2. Je třeba se rozhýbat
    V rámci očisty zařaďte do svého programu i pravidelnou pohybovou aktivitu. Vyberte si pohyb, který nejen přinese výsledky, ale bude vás také dlouhodobě bavit. Při rozmanitějších pohybových aktivitách dosáhnete lepších výsledků. Pokud se necítíte na pravidelné „hnětení železa“ ve fitness centru, klidně začněte obyčejnou chůzí v rychlejším tempu. Dopřejte si pohyb minimálně třikrát týdně alespoň po dobu 45 – 60 minut. Nejen, že budete dobře vypadat a mít více energie, ale i díky množství endorfinů zlepšíte náladu.
  3. Omezte alkohol, kofein i kouření
    Pravděpodobně není nutné vysvětlovat, proč je důležité vzdát se alkoholu, nikotinu a kávy. Smyslem detoxikace je i zbavit se jakýchkoli škodlivin či návykových potravin (sladkých i slaných pochutin) a pomoci tak játrům využít její detoxikační potenciál naplno. Přestože existuje mnoho důkazů o pozitivním vlivu konzumace kávy v přiměřeném množství, kofein nepříznivě ovlivňuje zmíněné procesy v organismu. Zkuste ji proto během tohoto období omezit na minimum.
  4. Dopřejte si dostatek zeleniny a ovoce
    Zelenina a ovoce jsou bohaté na vodu, vlákninu, vitamíny a minerální látky. Díky tomu mají vysokou schopnost podpořit očistný režim, přísun rostlinné vlákniny pomůže střevům optimalizovat trávení. Zelenina se dokonce může pyšnit i minimálním obsahem kalorií. Dopřejte si proto dostatek zeleniny, nejen v syrovém stavu, ale i tepelně upravené. A nezapomeňte ani na ovoce. Vyhledávejte sezónní a lokální druhy ovoce a zeleniny, vašemu trávení prospějí více než exotické druhy, které nezralé procestovaly půl Evropy.
  5. Spánek
    Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je pro zdraví nezbytný. Dopřejte si jej denně, nejen během tohoto očistného období. Nezapomínejte také na předspánkovou hygienu. Pokuste se krátce před spaním eliminovat používání všech obrazovek, protože modré světlo výrazně snižuje hladinu spánkového hormonu melatoninu a vede ke zkrácení spánkového cyklu a snížení jeho kvality. V dospělém věku byste si měli dopřát minimálně 7 hodin spánku, ideálně v době mezi 22:00 – 05:00. Zajistíte si tak kvalitní regeneraci.
  6. Ukázka detox jídelníčku
    K snídani si dopřejte smoothie, které připravíte ze 2 kusů sezónního ovoce, malého množství špenátu, 1 polévkové lžíce ovesných vloček, 4–5 kusů ořechů a 200–300 ml vody nebo rostlinného nápoje. V rámci svačiny doporučuji konzumovat porci bobulového ovoce a bílý jogurt řeckého typu. K obědu vyzkoušejte například chutné rizoto z quinoy. Potřebujete půl hrníčku této potraviny, sezónní zeleninu (chřest, cuketu, hrášek), 1 čajovou lžičku olivového oleje, šalotku, zeleninový vývar, sůl, pepř a bylinky dle vlastního výběru. K tomu můžete podávat filet z bílé ryby – tresky, okouna, halibuta. Zmiňovaný oběd si připravíte následovně: Na olivovém oleji osmahnete šalotku, přidáte předem namočenou quinou, ochutíte a podlijete vývarem, dusíte cca 15 – 20 minut. Podle potřeby podléváte vývarem. Následně přidáte chřest zbavený tvrdých částí, nakrájený na menší kousky, nakrájenou cuketu a hrášek. Už jen krátce podusíte. Během přípravy rizota si opečete filet z ryby na troše olivového oleje. Servírujte společně. Svačina je ideálním prostorem pro konzumaci ořechů nebo semínek rostlin (dýňových, slunečnicových). K večeři si dopřejte hustou zeleninovou polévku, kterou je třeba si připravit bez takzvané zásmažky a zátřepky.
woman transfuse smoothie to glass. healthy food concept

Tip na závěr
Očistu je vhodné zrealizovat tehdy, když jste na ni pořádně připraveni. Nezkoušejte nový režim v situaci, kdy máte příliš mnoho povinností a nebudete se na něj moci plně soustředit, nachystat si pravidelně stravu a věnovat se sám sobě. Zbytečně se vystavíte frustraci ze selhání, které vás může odradit od realizace očisty. Máte-li k tomu vytvořené podmínky a začali jste, vydržte alespoň 14 dní.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram