Výživová poradkyně o látkách vhodných pro regeneraci jater

Toto video v rámci pořadu „Jde o zdraví“ je v pořadí třetí, které již od dubna přinášíme v rámci série videí a článků na téma zdraví jater a hepatologických onemocnění. Které druhy zeleniny regulují metabolismus tukových buněk, podporují střevní flóru, jsou prospěšné v rámci trávení? Proč obvykle nepatří mezi ty oblíbené a obchodní řetězce je proto nabízejí méně? Co jsou fosfolipidy a dokáží zregenerovat játra? A co byliny, čaje a tinktury?

Kateřina Grich jmenuje konkrétní druhy potravin či bylin, které prospívají největšímu orgánu lidského těla, játrům.
Slovensko dosáhlo prvenství ve výskytu jaterní cirhózy ve světě – uvedl vědecký časopis Lancet. Na cirhózu, která je konečným stadium onemocnění a předchází jí tuhnutí jater – fibrózu, dnes umírají mladí lidé ve věku 25–45 let. Cirhózu jater nezpůsobuje pouze alkohol, jak je všeobecně známo, ale existuje také nealkoholová tuková choroba jater – NAFLD.

Nejčastější příčinou steatózy je způsob života doprovázený nedostatkem pobybové aktivity a nadměrným přísunem cukru a tučných, mastných, těžkých jídel – tedy tuků a mastných kyselin. Rizikový faktor představuje obezita, cukrovka, poruchy metabolismu tuků. Typický je pacient s metabolickým syndromem. Diagnostikován je tehdy, pokud osoba splňuje tři a více z následujících podmínek. A je centrální nebo břišní obezita – obvod pasu u mužů více než 102 cm, u žen více než 88 cm, vysoký krevní tlak, vysoká hladina cukru v krvi, vysoká hladina triacylglycerolů a nízká hladina HDL cholesterolu.

Steatózu, ztukovatění jater, může vyvolat i jiné onemocnění, ale také užívání léků. Vzácnější však může být problémem i drastické hubnutí. Sekundárně může vzniknout steatóza jako následek nějaké nemoci nebo vlivem vnějšího prostředí, například vlivem léků (analgetika, anabolika, nesteroidní antiflogistika, antiepileptika…), toxické látky, jako jsou organická rozpouštědla nebo těžké kovy, ale také alkohol. V menším měřítku se může vyskytnout i při náhlém a drastickém úbytku na váze, což způsobuje masivní mobilizaci tukových zásob z oblasti břišního a podkožního tuku, a ten se následně musí zpracovat v játrech.

A pokud mluvíme o zdraví na talíři – je třeba se podívat i na to, co na talíř v takovém případě nepatří, zejména potřebujeme-li důležitý orgán v těle zregenerovat. Alfou a omegou při snaze o udržení zdraví jater a v konečném důsledku zdraví celého organismu, je pestrá a vyvážená strava s dostatkem čerstvé zeleniny a ovoce, zdravých tuků a vlákniny, spojená s pravidelnou fyzickou aktivitou a redukcí tělesné hmotnosti. Smažená jídla, jídla rychlého občerstvení s nedostatečnou výživovou hodnotou či málo tepelně upravené potraviny nejsou rozhodně vhodnou volbou. Také konzumace alkoholu by měla být zredukována skutečně na minimum. Nesmíme zapomínat i na pitný režim. Důležitý je také přísun tekutin – optimálně čistá voda, bylinkové čaje, v menší míře i zředěné ovocné či zeleninové šťávy.

Healthy buddha bowl lunch with grilled chicken, quinoa, spinach, avocado, brussels sprouts, broccoli, red beans with sesame seeds on dark gray background. Top view.

Pokrmy je vhodné připravovat vařením nebo dušením v páře, případně s přidáním malého množství tuku. Pokud zmiňujeme stravovací návyky, tak je nezbytné umět si správně nastavit stravovací režim. Počet jídel je třeba omezit na tři denně a důležité jsou biologicky hodnotné bílkoviny, které obsahují fosfolipidy.

O konkrétních druzích zeleniny a bylin, které játrem prospívají, hovoří výživová poradkyně Kateřina Grich ve videu výše.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram